Підсумки проходження психолого-педагогічної практики
В житті кожної дитини, яка навчається у загальноосвітньому навчальному закладі, є дуже складний і цікавий період – перші дні перебування в школі. У дитини різко змінюється соціальний статус і навколишнє середовище, другий вид діяльності стає на перший план, витіснивши гру.
У перші дні перебування у школі діти зазвичай наївні і безпосередні, хоча деякі почувають себе незручно. Практика майбутніх учителів початкових класів в цей час – багата на враження і дуже цінна інформаційно у період становлення педагога.
За результатами проходження психолого-педагогічної практики «Спостереження за навчально-виховною роботою вчителя-класовода в перші дні дитини в школі» зі студентами 4-х курсів спеціальності 5.01010201 «Початкова освіта» проведено диференційований залік за участю голів предметно-методичних комісій, керівників практики від коледжу та базових установ з метою вироблення практичних рекомендацій щодо удосконалення проходження психолого-педагогічної практики студентами випускних курсів.
Аналіз документації з даного виду практики дає підстави стверджувати, що студенти:
- володіють методами дослідження рівня готовності дітей шестирічного віку до навчання в школі;
- вміють проводити педагогічний аналіз дня;
- можуть дати оцінку ефективності використання вчителями різних методів, прийомів, засобів навчання на уроках;
- здатні організовувати дозвілля першокласників;
Звіти студентів відповідають основним вимогам до їх написання: повні, ґрунтовні, продумані, з власними судженнями і висновками.
Про те, що практика справила на студентів особливі враження свідчать їхні відгуки у звітах. Матевощук Маргарита (студентка 4-А курсу) зазначає: «Ця практика справила на мене неймовірне враження... Яка велика відповідальність лежить на плечах вчителя початкових класів, адже перший клас — це початок, основа, ґрунт, на якому повинно згодом прорости добротне зерно, тобто знання. А ґрунт завжди повинен бути насиченим та родючим. Життя вчителя — це постійна праця і самовдосконалення. Професія вчителя — це подвиг, вона потребує самопожертви, чистоти душі і помислів».
Студентка 4-А курсу Габрель Софія чітко визначає завдання вчителя у перші дні перебування дитини в школі, а також вважає, що вчитель повинен володіти такими якостями як: компетентність, висока професійна працездатність, наполегливість, тактовність тощо. І це ще неповний перелік тих якостей, адже вчитель повинен любити учнів, як своїх дітей.
Бо В.О. Сухомлинський писав: «Що означає хороший учитель? Це насамперед людина, яка любить дітей, знаходить радість у спілкуванні з ними, вірить у те, що кожна дитина може стати доброю людиною, вміє дружити з дітьми, бере близько до серця дитячі радощі і прикрощі, знає душу дитини, ніколи не забуває, що й сам він був дитиною».
Ліщук Марина, студентка 4-Б курсу, після проходження психолого-педагогічної практики стверджує: «Бути вчителем — високе покликання. Праця вчителя нелегка: це відповідь на тисячі «Чому?», це гори різноманітної літератури, кілометри шляху, пройдені по класній кімнаті, кілограми зошитів, це радість спілкування з учнями, нескінченний пошук досконалості. Тому так важливо ще з перших днів навчання закласти в учнів їх «фундамент» життя».
Харинюк Марія (студентка 4-В курсу) вважає: «Даний вид практики дав безцінний досвід спілкування з чудовим педагогом, дітьми, які лише розпочинають навчання у школі. Такі навички не допомогла б сформувати жодна теорія, а оскільки студенти-четвертокурсники вже без п’яти хвилин вчителі, то такий досвід є важливим і необхідним».
Шендера Світлана (студентка 4-В курсу) зробила висновок: «Щоб працювати з дітьми потрібна надзвичайно велика витримка та фантазія. Недарма К.Д. Ушинський говорив: «Мистецтво виховання має ту особливість, що майже всім воно здається справою знайомою й зрозумілою, а іншим — навіть легкою, і тим зрозумілішою і легшою здається воно, чим менше людина з ним знайома теоретично і практично»».
Тож бажаємо четвертокурсникам не розчаруватися у правильності вибору власної педагогічної дороги у своєму житті. Переконані, що після проходження даного виду практики майбутні початківці стали мудрішими, компетентнішими та впевненішими у собі.